top of page
327267053_1202253827057227_5897984929913421755_n.jpg
  • Instagram
  • Facebook
  • YouTube

Disse sommerfuglevinger har jeg samlet op i baghaven en sommer uden helt at vide, hvordan de skulle blive til et maleri (et lille kunstværk var de jo allerede).

 

Nu lykkedes det, og det første resultat kan ses i Kunstlade Gjøl til påskeudstillingen, hvor det lille maleri bliver præsenteret sammen med meget andet nyt fra andre kunstnere og mig.

Jeg tror ikke, at det er den sidste sommerfuglevinge, jeg maler. De er meget smukke og poetiske.

 

Fernisering, altså åbningen, af påskeudstillingen er den 23. marts 2024.

Meget mere om den kommende udstilling, og hvem de andre kunstnere er, senere..

-Danny Heinricht

Sommerfuglevinger skitse.jpg
Danny Heinricht ved sit staffeli.jpg 2.jpg

Min arbejdsproces

 

Den teknik, som jeg bruger, det lagvise maleri, kaldes også ”Den flamske metode”. Processen: Motivet tegnes først og males så over mange omgange i en monokrom undermaling (Grisaille), for eksempel rå umbra. Senere lægges flere mere eller mindre transparente farvelag på undermalingen.

Jeg er inspireret af renæssancen, guldalderen og surrealismen og maler i den klassiske maletradition. Min billedverden kunne kaldes en slags "Guldalderen møder surrealismen".

Her ses nogle indtryk fra arbejdsprocessen.

1. Idéudvikling/idéskitser.

2. Farveskitse.

3.  Blyantstegning efter modeller og fotoreferancer.

4. Forberedelse af malegrund. Det vil sige flere lag gesso (hvid akrylgrunder), hvor der slibes med fint sandpapir imellem lagene.

5. Overførsel af tegningerne på malegrund. Malegrund kan være lærred eller træplader. Overførslen foregår ved hjælp af grafit papir, hvor tegningen tegnes op engang til, sådan at der kommer en kontur på malegrunden.

6. Blyantstegning males op med akrylmaling, sådan at tegningen ikke opløses og forsvinder når man begynder at male. Jeg bruger akryl i de første lag, da akryl tørrer meget hurtigere end oliemaling, som jeg af flere grunde foretrækker senere i processen.

 

420190679_1041791720259102_8858390744212491973_n (1).jpg

Idéudvikling. Små, løse skitser.

420413196_1041791770259097_3446708789739859654_n.jpg

Farveskitse

420196205_1041791830259091_544649440535394217_n.jpg

Blyantstegning efter modeller og fotoreferancer.

419593844_1041791883592419_5285024965317306920_n.jpg

Forberedelse af malegrund. Det vil sige flere lag gesso (hvid akrylgrunder), hvor der slibes med fint sandpapir imellem lagene.

420178737_1041791926925748_5504402969055767494_n.jpg

Overførsel af tegningerne på malegrund. Malegrund kan være lærred eller træplader. Overførslen foregår ved hjælp af grafit papir, hvor tegningen tegnes op engang til, sådan at der kommer en kontur på malegrunden.

420202507_1041791976925743_2810887269329415041_n.jpg

Motivet overføres. Konturer tegnes op med rød, så jeg kan se, at det hele er kommet med.

420093712_1041792033592404_4253554810419338092_n.jpg

Næste fase i arbejdsprocessen: Undermaling.

De første lag af den brune, monokrome undermaling ses her. Nu bruges oliefarver og ikke længere akryl. Oliefarve har en betydelig længere tørretid end akrylmaling. Det giver et større tidsmæssigt "vindue" til at modellere lys og skygge og de bløde forløb. Derudover har oliefarve en dejlig dybde. Det kan bedre ses senere, når der er påført flere lag. Dette er kun begyndelsen af maleprocessen. Den brune farve er i øvrigt rå umbra.

Denne fremgangsmåde er den klassiske malemetode, som er blevet anvendt siden renæssancen. Leonardo da Vinci, Albrecht Dürer, Rembrandt, Jan van Eyck, Titian, Rubens og mange, mange andre brugte denne teknik (bortset fra akrylmalingen, som er en moderne opfindelse.)

Efter afsluttet undermaling følger processen, hvor der males med farver i transparente, semi-transparente og stedvis dækkende lag. Der findes overordnet set 2 malemetoder: "A la prima" (færdig efter en enkelt arbejdsproces, vådt i vådt) og "det lagvise maleri", som opbygges i mange lag over en længere periode med flere dages tørretid imellem lagene.

420178740_1041968893574718_4596461148537820283_n.jpg

Den første undermaling påføres med en grov pensel. Svinebørster er velegnet, det behøver ikke at være så fint på dette stadie.

420329618_1041968933574714_551571670588998478_n.jpg

Malingen jævnes nu ud med en blød, tør pensel.

420179435_1041968960241378_5152653687864083263_n.jpg

De tydelige penselstrøg er nu udjævnet.

420186848_1041968993574708_5949243225892159550_n (1).jpg

På paletten er der kun rå umbra, titanhvid og malemiddel.

420174298_1041969013574706_3271773811443609231_n.jpg

Nu skal billedet tørre nogle få dage inden næste lag.

420398447_1041969023574705_3544447534628832491_n.jpg

Nogle af de forskellige pensler, der har været i brug. Brugte pensler rengøres efter hver arbejdsdag, så de er klar til næste morgen.

Overført på malegrund. Nu kan maleprocessen begynde.

420187033_1041792080259066_7907093835054732686_n.jpg

Blyantstegning males op med akrylmaling, sådan at tegningen ikke opløses og forsvinder når man begynder at male. Jeg bruger akryl i de første lag, da akryl tørrer meget hurtigere end oliemaling, som jeg af flere grunde foretrækker senere i processen.

425713367_1052783385826602_6549363641863684868_n.jpg

Min model. Sommerfuglevinger, som jeg samlede op i baghaven. Den ene har tjent som model til dette lille maleri.

424565863_1048117186293222_8492445204670829842_n.jpg

Eksempel på en færdig undermaling. Nu kan der komme farver på maleriet.

arbejdsbord med palet.jpg
hyben close up work in progress.jpg
Danny Heinricht ved sit staffeli.jpg 2.jpg

Drømmefuglens tilblivelse

Lille stemningsfilm om tilblivelsen af mit maleri "Drømmefugl", der også belyser de mange gearskift under den lange arbejdsproces, som alle mine billeder kommer igennem. 

Blue Monk by the Sea

 

Danny Heinricht er surrealistisk billedkunstner. Hans oliemaleri "Blue Monk by the Sea" er en parafrase over det berømte kunstværk "Der Mönch am Meer" af den tyske maler Caspar David Friedrich, malet mellem 1808 og 1810. Danny Heinricht giver det velkendte sceneri et surrealistisk udtryk, forklarer hvorfor han følte sig inspireret til det og fortæller hvordan billedet blev til.

Maleriet "Reality Check af et rejsende menneske"

bottom of page