BILLEDKUNSTNER
DANNY HEINRICHT
Himmelskulpturer, de første i serien af små malerier, indrammet i sorte, stilfulde svæverammer. Kan købes enkeltvis eller samlet. Galleriet er åbent lørdage og søndage 11-17. Vi ses måske... i Kunstlade Gjøl.
Bedste hilsner
Danny Heinricht
Disse sommerfuglevinger har jeg samlet op i baghaven en sommer uden helt at vide, hvordan de skulle blive til et maleri (et lille kunstværk var de jo allerede).
Nu lykkedes det, og det første resultat kan ses i Kunstlade Gjøl til påskeudstillingen, hvor det lille maleri bliver præsenteret sammen med meget andet nyt fra andre kunstnere og mig.
Jeg tror ikke, at det er den sidste sommerfuglevinge, jeg maler. De er meget smukke og poetiske.
Fernisering, altså åbningen, af påskeudstillingen er den 23. marts 2024.
Meget mere om den kommende udstilling, og hvem de andre kunstnere er, senere..
-Danny Heinricht
Min arbejdsproces
Den teknik, som jeg bruger, det lagvise maleri, kaldes også ”Den flamske metode”. Processen: Motivet tegnes først og males så over mange omgange i en monokrom undermaling (Grisaille), for eksempel rå umbra. Senere lægges flere mere eller mindre transparente farvelag på undermalingen.
Jeg er inspireret af renæssancen, guldalderen og surrealismen og maler i den klassiske maletradition. Min billedverden kunne kaldes en slags "Guldalderen møder surrealismen".
Her ses nogle indtryk fra arbejdsprocessen.
1. Idéudvikling/idéskitser.
2. Farveskitse.
3. Blyantstegning efter modeller og fotoreferancer.
4. Forberedelse af malegrund. Det vil sige flere lag gesso (hvid akrylgrunder), hvor der slibes med fint sandpapir imellem lagene.
5. Overførsel af tegningerne på malegrund. Malegrund kan være lærred eller træplader. Overførslen foregår ved hjælp af grafit papir, hvor tegningen tegnes op engang til, sådan at der kommer en kontur på malegrunden.
6. Blyantstegning males op med akrylmaling, sådan at tegningen ikke opløses og forsvinder når man begynder at male. Jeg bruger akryl i de første lag, da akryl tørrer meget hurtigere end oliemaling, som jeg af flere grunde foretrækker senere i processen.
Idéudvikling. Små, løse skitser.
Farveskitse
Blyantstegning efter modeller og fotoreferancer.
Forberedelse af malegrund. Det vil sige flere lag gesso (hvid akrylgrunder), hvor der slibes med fint sandpapir imellem lagene.
Overførsel af tegningerne på malegrund. Malegrund kan være lærred eller træplader. Overførslen foregår ved hjælp af grafit papir, hvor tegningen tegnes op engang til, sådan at der kommer en kontur på malegrunden.
Motivet overføres. Konturer tegnes op med rød, så jeg kan se, at det hele er kommet med.
Næste fase i arbejdsprocessen: Undermaling.
De første lag af den brune, monokrome undermaling ses her. Nu bruges oliefarver og ikke længere akryl. Oliefarve har en betydelig længere tørretid end akrylmaling. Det giver et større tidsmæssigt "vindue" til at modellere lys og skygge og de bløde forløb. Derudover har oliefarve en dejlig dybde. Det kan bedre ses senere, når der er påført flere lag. Dette er kun begyndelsen af maleprocessen. Den brune farve er i øvrigt rå umbra.
Denne fremgangsmåde er den klassiske malemetode, som er blevet anvendt siden renæssancen. Leonardo da Vinci, Albrecht Dürer, Rembrandt, Jan van Eyck, Titian, Rubens og mange, mange andre brugte denne teknik (bortset fra akrylmalingen, som er en moderne opfindelse.)
Efter afsluttet undermaling følger processen, hvor der males med farver i transparente, semi-transparente og stedvis dækkende lag. Der findes overordnet set 2 malemetoder: "A la prima" (færdig efter en enkelt arbejdsproces, vådt i vådt) og "det lagvise maleri", som opbygges i mange lag over en længere periode med flere dages tørretid imellem lagene.
Den første undermaling påføres med en grov pensel. Svinebørster er velegnet, det behøver ikke at være så fint på dette stadie.
Malingen jævnes nu ud med en blød, tør pensel.
De tydelige penselstrøg er nu udjævnet.
På paletten er der kun rå umbra, titanhvid og malemiddel.
Nu skal billedet tørre nogle få dage inden næste lag.
Nogle af de forskellige pensler, der har været i brug. Brugte pensler rengøres efter hver arbejdsdag, så de er klar til næste morgen.
Overført på malegrund. Nu kan maleprocessen begynde.
Blyantstegning males op med akrylmaling, sådan at tegningen ikke opløses og forsvinder når man begynder at male. Jeg bruger akryl i de første lag, da akryl tørrer meget hurtigere end oliemaling, som jeg af flere grunde foretrækker senere i processen.
Min model. Sommerfuglevinger, som jeg samlede op i baghaven. Den ene har tjent som model til dette lille maleri.
Eksempel på en færdig undermaling. Nu kan der komme farver på maleriet.
Drømmefuglens tilblivelse
Lille stemningsfilm om tilblivelsen af mit maleri "Drømmefugl", der også belyser de mange gearskift under den lange arbejdsproces, som alle mine billeder kommer igennem.
Blue Monk by the Sea
Danny Heinricht er surrealistisk billedkunstner. Hans oliemaleri "Blue Monk by the Sea" er en parafrase over det berømte kunstværk "Der Mönch am Meer" af den tyske maler Caspar David Friedrich, malet mellem 1808 og 1810. Danny Heinricht giver det velkendte sceneri et surrealistisk udtryk, forklarer hvorfor han følte sig inspireret til det og fortæller hvordan billedet blev til.
Maleriet "Reality Check af et rejsende menneske"